Szent e nyelv

2011 január 22. | Szerző:

 Kultúra

Mit jelent a mai embernek ez a szó? Milyen tartalom van mögötte?

Nekem mindenekelőtt azt a nyelvet jelenti, melyen megtanultam beszélni, a gondolataimat, érzéseimet elmondani, majd leírni , elolvasni a szót, mondatot, szöveget.Az örökbe kapott nyelven gondolkodom, beszélek, írok, olvasok, álmodom.

De jelenti a lakóhely épületeit,  tárgyi értékeit, a hagyományokat, melyek átszőtték a mindennapokat, az életformát, a konyhák ízvilágát ,az ünnepek jelentését, hangulatát…A költők, írók által leírt szép szavakat, értékes gondolatokat, a magyar zenét, táncot. Gyönyörű kézimunkákat, faragásokat, szobrokat, festményeket, és még mennyi mindent! Olyan, mint az ezerszínű szivárvány.

De mindenekelőtt a legfontosabb az édesanyánk nyelve, melyet ránk bíztak, hogy őrizzük, vigyázzunk rá, adjuk tovább! Hogy megmaradjon.

vadvirág

2011., Tél hava, 22. napja

Címkék:

Ilyen az élet

2010 december 13. | Szerző:

 Ajtó

Megállunk előtte.Felkészülünk a belépésre. Ilyenkor általában kíváncsiság lakozik bennük:- Hogyan fogadnak, ki jön velünk szemben? Milyen lesz a hely, ahová először belépünk?

Aztán megakad a szemünk a kilincsen. Különösen, ha régi, szépen megmunkált. Eltűnődünk. Vajon kik fogták már meg előttünk,hányan nyitottak be rajta? Megfigyelték, gyönyörködtek benne, vagy  rá se pillantottak?

Mindenkinek van “ajtaja”, mely a belső utakhoz vezet. Természetesen minden ajtó különböző. Nincs két egyforma.

Újra olvastam a könyvet.Egyszer már próbálkoztam vele… Most sem tetszett igazán. Míg olvastam, csupa sötét felhő volt felettem. Én pedig nagyon kedvelem a kék eget , fehér felhőkkel.

A film persze biztosan jó lesz belőle, mert a főszereplő roppant karakteres figura.Kíváncsi leszek rá.

vadvirág

Címkék:

Ilyen az élet

2010 október 25. | Szerző:

 

Csoda

Olvasom, hogy okos emberek tanulmányozták a lengyel oktatást, amely abizonyos átalakítások után nagyszerű eredményeket ért el, látványos javulást eredményezett.

Mert mi történt? Az alapozást 6 éven keresztül végzik, erre jön 3 év felső tagozat, majd aztán a továbbtanulás következik.Három fontos dologra építenek: a közismereti tárgyak képzésének magas óraszáma, a jól képzett tanárokra és a jó tanulók húzóerejére támaszkodnak.

Régóta tudjuk, hogy a közismereti tárgyak óraszámának csökkentése az alapozás hiányosságát idézi elő, hiszen nem jut elegendő idő az olvasás, írás, matematika, környezetismeret kellő begyakorlására, emiatt az olvasással technikai gondok, a megértéssel problémák, a számolással nehézségeik lesznek nagyon sok gyereknek, ami kihat minden más tantárgy megértésére, elsajátítására.

Akik folyamatában látják az alapképzést és pedagógusképzést, tudják, hogy a jó pedagógus alapja a magas szintű felkészültség, a folyamatos önművelés, mely belső motivációból fakad.

A közösség összetétele is nagyon fontos. Jó, ha van az osztályban sok szorgalmas, kiváló diák, mert ez húzóerő a többiek számára is, nagyon jól ösztönzi a őket.

Én még hozzátenném mindezek mellett a jó tankönyvcsaládot is, mely felkelti a gyerekek érdeklődését, tanulásra serkent, jól alkalmazható a tanulási folyamatban, a megértést, gyakorlást egyaránt jól szolgálja.

Nagytudású tanároktól sokat hallottam, hogy igazán abból a pedagógusból lesz jó oktató /főiskolán, egyetemen/, aki maga is nagyon jól ismeri a képzést az alapfoktól kezdve, mert hajdan ő is ott kezdte pedagógusi pályafutását. Szerencsémre nem egy ilyen kiváló tanár tanított, adta át ismereteit, nem akármilyen fokon…

Mit is mondtak, mi az iskola?  Olyan, mint egy  veteményeskert, aminek kell, hogy legyen jó gazdája, aki felkészült, kiművelt, szereti munkáját, legyen jól előkészített talaj, melyben könnyebben kikelnek a magok, és még sok-sok minden, de legfőképpen a gyermek szeretete.

Eszembe jut most egy szobor, mely úgy ábrázolja a tanítót a kisgyermekkel, hogy az elmond mindent. A gyermeki ragaszkodást, a felnőtt óvó-féltő védelmét, az “érted” értelmét.

vadvirág

Címkék:

Ilyen az élet

2010 augusztus 30. | Szerző:

 

Az iskola  felkészít, előkészít az életre. Aztán érett felnőttként megvalósítjuk álmainkat, elképzeléseinket, hasznosíthatjuk a tanultakat. Közben persze folytonosan fejlesztjük tudásunkat, tovább képezzük magunkat. Aztán jönnek talán  a legsikeresebb szakmai évek, amikor beérett a tanulás gyümölcse. Most már otthonosan mozgunk egy adott témában, de a kíváncsiság még mindig hajt bennünket, hogy még több ismeretünk legyen a dolgokról, összefüggésekről.

Aztán az életkor meghosszabbodásával sok lesz az olyan nyugdíjas, aki még tettre kész, kész beülni akár az iskolapadba is, ahol olyat tanulhat, ami neki már nem kényszer, valóban érdekli. Mert éppen jól jönnek a jogi útmutatók öröklésről, elajándékozásról,eltartásról, vagy többet tudhat meg egy-egy művészeti ágról, vagy általában a művészetről, vagy éppen pénzügyi tanácsot kap tőzsdézéshez, egyéb kisbefektetéshez. Vagy megismeri a karitatív tevékenységeket, amibe bekapcsolódhat,többet megtudhat környezetvédelemről. A lényeg az, hogy olyan ismereteket szerezzen, amely a mindennapokban segítségére lehet, hiszen őt már nem az érdekli, amit a fiatal hallgatóknak tanítanak. Mert szükséges valóban egy élten át tanulni, de az egyáltalán nem mindegy, hogy mikor, mit!Hogy idős korban is teljes életet éljenek, jókedvűen az emberek, nagy szükség volna átgondolt, okosan megszervezett képzésekre, mint oly sokfelé a világban.

Címkék:

Ilyen az élet

2010 április 19. | Szerző:

 Elment Ő is. Pedig de nagy TANÍTÓ volt, aki egyszerűen, érthetően, logikusan tudott magyarázni az élet, a lélek titkairól. Szinte “mesélt”, ahogy próbálta átadni tudását, ismeretét, tapasztalatát.Mindezt papír nélkül, fejből. Keveseknek adatik meg ilyen tudás.Vajon, milyen tapasztalatokkal lett gazdagabb?

vadvirág

Címkék:

Ilyen az élet

2010 február 25. | Szerző:

Érted? Érted!

Mennyire más a két mondat értelmezése, ha a mondatfajtákat fegyelembe véve, helyes a hangsúlyozás, a mondatdallam.Milyen fontos mondatok ezek a tanítás-tanulás folyamatában.

Ez jutott eszembe, amikor az egyik hozzászólást olvastam, amiből kitűnik, hogy a matematika felvételi példák között volt ilyen is, és ez is nehézséget okozott a használt jel miatt: /3+ valamennyi/= 13

Ez egy egyszerű egyismeretlenes egyenlet, amelyet első osztályban megismernek a tanulók, és különösebb nehézség nélkül megoldják, hiszen hosszú gyakorlásuk során megtapasztalják, hogy a valamennyi helyett bármilyen jelet használhatunk /pl. alma, sün, hóvirág,bármelyik betű,geometriai alakzat,…/, az eredmény nem változik. Van aki pótlással , míg más elvétellel, vagy mindkettőt alkalmazva kapja meg az eredményt.

Ezért nem értem, hogy okozhat ez fejtörést egy hatodikos, vagy nyolcadikos diáknak? Te érted?A jelen esetben állítólag háromszög volt a jel.

A jeleknek is funkciója van. A tankönyvekben, feladatlapokban leggyakrabban a geometriai formák találhatóak, ezzel is alapozva a geom. ismereteket. De amikor a pedagógus a tél témakörben van, akkor az aktualitás is érvényesül minden tanórán, ezért használ hóember, hópehely, hóvirág, vagy bármi más jelet,applikációs képet, mert a koncentrálás lehetőségét nem hagyja ki munkája során. Hiszen az anyanyelvi, környezetism. órákon tanultakat belecsempészve a szöveges feladatokba, élvezetesebbé teszi a matem. tanulását. Ettől is érdekesebb, színesebb lesz a feladat a kisgyerek számára, bár a főhangsúly továbbra is a matematikán van.

/Mennyit lehetne erről fecsegni még, de most rohanok…/

vadvirág

Címkék:

Ilyen az élet

2010 február 24. | Szerző:

 

Oktatásunk

Érdekes cikket olvastam arról, hogy milyen feladatokat kellene megoldani az oktatás,nevelés helyzetének javítása érdekében.

Talán kicsit hamarabb is észre kellett volna venni, hogy az oktatás, mint minden más, ezer sebből vérzik, kapkodás, összevisszaság jellemzi.Ez kezdődött azzal, hogy az állam, mint pl. az egészségügyből is, szép lassan kivonult belőle , nem törődve a következményekkel.Egyesek ezt nagyon ügyesen meglovagolták, megalapozva jövőjüket, élnek, s virágoznak.Az állami iskolák pedig omladoznak.

Míg abban a bizonyos rendszerben tisztelte a tanárt szülő, diák egyaránt, élvezet volt tanítani, a gyerekek nagy része örömmel járt iskolába, addig ma külső és belső harcoktól hangos e terület is. Az iskolarendszert csak egészben lehet vizsgálni, megváltoztatni, mert az óvodától az egyetemig egységes egészet alkot. Kiemelni egyik elemét, és csak azon reformálni, a többi pedig marad a régi, nem tanácsos, mert újabb bajok forrásához vezet.

Talán érdemes volna újra kézbe venni , fellapozni Comenius tanításait is, aki nem véletlenül hangsúlyozta az alapok lerakásának fontosságát, mert tudta, hogy biztos alapokra lehet csak jól építkezni.Tankönyveit kb. 200 évig használták, de főbb elvei , irányvonalai máig utat mutatnak mind a pedagógus képzésben, mind a napi tanításokban.

Értő, gondolkodó emberekre  lenne szüksége a társadalomnak.Ehhez pedig tudásra is szükség van. Az ilyen gyerekek neveléséhez kiváló, lelkes pedagógusokra van szükség / óvodától- egyetemig/, tehát ilyeneket kellene képezni , akik a hivatásukat, tanítványaikat szeretik, munkájukat örömmel végzik, és azt a társadalom megbecsüli./Szólhatnék itt a szakadékról az állami és egyéb iskolákról is, de nem teszem./

Iskolaválasztás

Most, amikor a leendő elsősöket lassan be kell íratni, a szülők is nagy gondban vannak. Mire figyeljenek, hogy később ne bánják  döntésüket?

Mindenek előtt a legbiztosabb pontnak a tanítónak  kell lennie.Érdemes ellátogatni a nyílt órákra. Ezek sokat elárulnak a nevelők személyiségéről. Pl. Milyen a gyerekekhez való viszonya, türelme, beszéde, felkészültsége, óravezetése,az alkalmazott módszerei, figyel-e mindenkire, bevon- e mindenkit a munkába, vagy csak a “sztár” gyerekeket, játékosan, érdekesen tanít/nevel,… ?

Milyen a tanterem, az iskola felszereltsége, tisztasága, hogyan viselkednek az ott tanuló diákok, milyen a többi nevelő felkészültsége, személyisége? Érdeklődjünk a választott tankönyvek iránt /bár meggyőződésem, hogy a jól felkészült pedagógus bármely tankönyvcsaládból sikeresen tud tanítani/, hogyan hasznosítják a délutáni szabadidőt, milyen választási lehetőségek vannak, milyen hagyományokkal rendelkezik az iskola,…?

Nem könnyű a választás, hiszen fontos döntés előtt állnak a családok, ezért érdemes előzőleg többször felkeresni a helyszíneket szülőnek, gyermeknek egyaránt, hogy… jól dönthessenek.

vadvirág

Címkék:

2009 május 10. | Szerző:

 


 


 Gyógyító természet


Ez a nyárias meleg a szabadba csábít.Szinte hallom a fák, az erdő, a virágok hívó hangját.Ilyenkor nem lehet nekik ellenállni.Árnyas fák alatt sétálok, a fák lombkoronái összeérnek fölöttem, mintha ernyőt tartanának fólém.Nagyon kellemes , megvéd a nap égető sugaraitól.


A patakhoz érve halk csobogás hangja, mint egy halk szimfónia zenél. Muzsikájához egy-egy énekesmadár dala csatlakozik.Énekük mindig elbűvöl.


Aztán a levegőben kavargó akác-,olajfa és egyéb vadvirágok csodás illata kavarog. Nem győzöm beszippantani, élvezni. Nincs az a varázsló, aki ettől külömb parfümöt tudna kotyvasztani.


Nézem a sétáló embereket, gyerekeket.Mindenki nyugodt, csöndes, élvezi a természet ajándékát.Mintha nem is azok az emberek volnánk, mint egy-egy pörgős, rohanó napon. A természet gyógyító hatása csodákat tesz velünk… Békét, nyugalmat lop lelkünkbe.Használjuk ki, amikor csak lehet.Boldogabbak leszünk tőle.


 


vadvirág

Címkék:

2008 október 31. | Szerző:

A sírkertekben járva…


 Ezekben a napokban, mint oly sokan, járom a temetőket. Meglátogatom az elköltözött hozzámtartozókat.


Jó érzés látni a z ünneplőbe öltöztetett, ápolt sírokat. Különösen szeretem azokat a sírkerteket, ahol még hagytak fát is. Valahogy azok barátságosabbak számomra, talán még pihenni is jobb egy jó öreg fa árnyékában, amely , ha úgy hozza az időjárás, még altatót is suttog az ott pihenőknek.


Viszont riaszt az egyre hatalmasabb sírkőtenger.Nem a sírkövekkel van bajom, hanem a méretekkel, melyek egyre nagyobbak.Jó lenne valami szabályt alkotni erre is, mert a sírkertek területe egyre csökken.


Hallottam bosszankodó hozzátartozókat, akik sírjukhoz alig fértek hozzá, a szomszéd hatalmas új sírkője miatt. Mint mindenütt, itt is kezd terjedni a” ki tud nagyobbat csináltatni” szemlélet.


Eltűnődtem…Nem szeretnék egy hatalmas kő alatt pihenni majd. Mennyivel barátságosabb számomra az urnás temetés, ahol a maroknyi hamvakat egy nagyon kedves hozzátartozó sírjában is betehetik.


vadvirág

Címkék:

2008 szeptember 16. | Szerző:

Gondolataim


Az utóbbi hetekben a sporttal kapcsolatos véleményektől volt hangos a média, ahol bírálták az eredményeket.


Sokszor elgondolkoztam azon, mit is jelent számomra a sport?


Mindenekelőtt játékot. Olyan játékot, ahol csapatban vagy egyénileg folyik a küzdelem, és a végén mindig van győztes, és vesztes. Ezt tanultuk, erre tanítjuk a gyerekeket is, hogy tudják elviselni a győzelem mámorát, de a veszteség kudarcát is.


A győzelem további sikerekre ösztönöz, a veszteség megmutatja hibáinkat. Ez történik a versenyeken/olimpián is. Van aki győz /általában a jobbik/, van aki veszít, bármennyire felkészült, mert abban a pillanatban a másik volt a jobb, neki kedvezett a szerencse.


A győzelmet/veszteséget sportszerűen kell elfogadni, megélni. A szurkolók, akik a fotelból kísérik végig mindezt, nem követelhetnek tőlük mindig győzelmet, bármennyire jó volna az. Ezért nem helyes, ha előre megnevezik , és biztosak egyesek győzelmében/ mert nagy kudarc lehet a végeredmény/, erre most nagyon jó példát láttunk.


Sok szó esik a pénzről is. Van, akinek semmi nem elég/mint más területeken/, és vannak, akik szerényebbek, reálisabbak e téren.


Az egész nagy játék kiemelkedő győztese szememben V.A., akiről nem zengedeztek, ő csak tette a dolgát: felkészült becsülettel, nagyszerűen versenyzett, és nyert. Mert hittel, akarattal végezte mindezt, megmutatva, így is lehet nyerni.


Nekem a tömegsport nagyon fontos. Nevelni a gyerekeket a mozgás, a játék örömére, kapjanak kedvet hozzá egy életre. Tudják, hogy az egészséges élet alapfeltétele a mozgás, aki pedig életcélnak választja, kapjon meg minden szükséges támogatást, vállalja a siker érdekében a lemondásokat, a munkát, és végezze azt legjobb tudása szerint.


 


vadvirág


 

Címkék:

Legutóbbi hozzászólások

Kategória

Blogkövetés

Iratkozz fel a heti hírlevélre és többé nem maradsz le a friss tartalomról.

Az adatkezelés további részleteiről itt olvashatsz: Felhasználási feltételek és Egyedi adatkezelési tájékoztató

Üzenj a blogger(ek)nek!

Üzenj a kazánháznak!

Blog RSS

Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az nlc-re!