Ilyen az élet
2010 február 24. | Szerző: kisiren |
Oktatásunk
Érdekes cikket olvastam arról, hogy milyen feladatokat kellene megoldani az oktatás,nevelés helyzetének javítása érdekében.
Talán kicsit hamarabb is észre kellett volna venni, hogy az oktatás, mint minden más, ezer sebből vérzik, kapkodás, összevisszaság jellemzi.Ez kezdődött azzal, hogy az állam, mint pl. az egészségügyből is, szép lassan kivonult belőle , nem törődve a következményekkel.Egyesek ezt nagyon ügyesen meglovagolták, megalapozva jövőjüket, élnek, s virágoznak.Az állami iskolák pedig omladoznak.
Míg abban a bizonyos rendszerben tisztelte a tanárt szülő, diák egyaránt, élvezet volt tanítani, a gyerekek nagy része örömmel járt iskolába, addig ma külső és belső harcoktól hangos e terület is. Az iskolarendszert csak egészben lehet vizsgálni, megváltoztatni, mert az óvodától az egyetemig egységes egészet alkot. Kiemelni egyik elemét, és csak azon reformálni, a többi pedig marad a régi, nem tanácsos, mert újabb bajok forrásához vezet.
Talán érdemes volna újra kézbe venni , fellapozni Comenius tanításait is, aki nem véletlenül hangsúlyozta az alapok lerakásának fontosságát, mert tudta, hogy biztos alapokra lehet csak jól építkezni.Tankönyveit kb. 200 évig használták, de főbb elvei , irányvonalai máig utat mutatnak mind a pedagógus képzésben, mind a napi tanításokban.
Értő, gondolkodó emberekre lenne szüksége a társadalomnak.Ehhez pedig tudásra is szükség van. Az ilyen gyerekek neveléséhez kiváló, lelkes pedagógusokra van szükség / óvodától- egyetemig/, tehát ilyeneket kellene képezni , akik a hivatásukat, tanítványaikat szeretik, munkájukat örömmel végzik, és azt a társadalom megbecsüli./Szólhatnék itt a szakadékról az állami és egyéb iskolákról is, de nem teszem./
Iskolaválasztás
Most, amikor a leendő elsősöket lassan be kell íratni, a szülők is nagy gondban vannak. Mire figyeljenek, hogy később ne bánják döntésüket?
Mindenek előtt a legbiztosabb pontnak a tanítónak kell lennie.Érdemes ellátogatni a nyílt órákra. Ezek sokat elárulnak a nevelők személyiségéről. Pl. Milyen a gyerekekhez való viszonya, türelme, beszéde, felkészültsége, óravezetése,az alkalmazott módszerei, figyel-e mindenkire, bevon- e mindenkit a munkába, vagy csak a “sztár” gyerekeket, játékosan, érdekesen tanít/nevel,… ?
Milyen a tanterem, az iskola felszereltsége, tisztasága, hogyan viselkednek az ott tanuló diákok, milyen a többi nevelő felkészültsége, személyisége? Érdeklődjünk a választott tankönyvek iránt /bár meggyőződésem, hogy a jól felkészült pedagógus bármely tankönyvcsaládból sikeresen tud tanítani/, hogyan hasznosítják a délutáni szabadidőt, milyen választási lehetőségek vannak, milyen hagyományokkal rendelkezik az iskola,…?
Nem könnyű a választás, hiszen fontos döntés előtt állnak a családok, ezért érdemes előzőleg többször felkeresni a helyszíneket szülőnek, gyermeknek egyaránt, hogy… jól dönthessenek.
vadvirág
Kommentek
Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be: